Najstarsze na świecie Muzeum Sztuki Współczesnej, Museum of Modern Art (MoMA), mieszczące się w Midtown Manhattan w Nowym Jorku powstało z inicjatywy trzech „pań”, „odważnych pań”, „nieugiętych pań”: Abby Aldrich Rockefeller – żony Johna D. Rockefellera Jr, Lillie P. Bliss i Mary Quinn Sullivan. Założycielkom przyświecał jeden cel: propagowanie sztuki współczesnej w jak najszerszym jej zakresie.

Eksponaty do galerii pochodziły po części z prywatnych zbiorów Abby Rockeffeler, po części stanowiły je dary prominentów Nowego Jorku. Wśród nich były zarówno dzieła amerykańskich malarzy współczesnych jak i prace europejskich modernistów: Van Gogha, Degasa, Matisse’a, Picassa, Cezanne’a, Toulouse-Lautreca. Wielokulturowa kolekcja miała łamać stereotypy, podejmować tematy trudne, skłaniać do refleksji i dialogu, prowokować. Historia MoMA zaczyna się w listopadzie 1929, dziewięć dni po krachu na giełdzie na Wall Street, kiedy to na wynajętym 4 piętrze Heckscher Building na Manhattanie pojawili się pierwsi zwiedzający. Wbrew obawom kryzys nie wpłynął na frekwencję – wręcz przeciwnie. Galeria stała się popularnym, chętnie odwiedzanym miejscem. Rozgłos w tym okresie przyniosła mu bezprecedensowa wystawa prac Vincenta Van Gogha, składająca się z sprowadzonych z Holandii sześćdziesięciu sześciu obrazów olejnych, pięćdziesięciu rysunków i wzruszających fragmentów listów malarza. Kolejnym sukcesem galerii „odważnych pań” była zorganizowana przez jej 30-sto letniego dyrektora, Alfreda Barra, retrospektywna wystawa dzieł Pabla Picassa. Sposób w jaki zaprezentowano wówczas prace artysty jest naśladowany do dziś przez wszystkie muzea na świecie. W 1939r. dzięki determinacji Abby Aldrich Rockefeller i przy wsparciu jej syna Nelsona MoMA zyskało swoją własną siedzibę przy 53rd Street. Ziemię pod budowę, leżącą pomiędzy 5 a 6 Aleją na Manhattanie podarował mąż Abby – John Rockeffeler. Talenty mediacyjne żony i syna musiały być duże, bo znany ze swojej niechęci do sztuki współczesnej John Rockeffeler został też hojnym współfundatorem budynku. Modernistyczną bryłę MoMA zaprojektowali Philip L. Goodwin i Edward Durrel Stone, architekci powiązani z Rockeffeler Center. Równie słynny co samo Muzeum jest też przylegający do niego ogród, w którym wśród czasowo eksponowanych rzeźb i różnego rodzaju instalacji artystycznych można odpocząć i wymienić uwagi na temat kolekcji. Zadedykowany matce i zarazem pierwszemu prezesowi MoMA: Abby Aldrich Rockeffeler Sculpture Garden, przeprojektował na zlecenie Davida Rockeffelera w 1959r. architekt Philip Jonson. Rodzina Rockeffelerów do dziś zachowała ścisłe związki z MoMA oferując mu zarówno finansowe wsparcie Rockeffelers Brothers Found – filantropijnej organizacji założonej w 1947r. jak i działając w jego strukturach na stanowiskach honorowych członków zarządu. Muzeum jest prywatną, zarządzaną przez 42 osobową Radę Powierników organizacją non-profit, siódmą pod względem zasobów finansowych tego typu instytucją w USA. Konsekwentnie unika wsparcia w postaci dotacji rządowych. Większość eksponatów sprezentowali sami ich twórcy, podarowane również zostały przez różnego rodzaju organizacje i osoby prywatne. Zasoby MoMA słyną przede wszystkim z unikatowej, imponującej kolekcji dzieł sztuki modernistycznej. Ale cała jego kolekcja to spektrum czasów i toczącego się w nich życia społeczno-kulturalnego od końca XIX w do nam współczesnych. Muzeum oferuje przekrojowy przegląd sztuki w tym dzieł architektury i designu, rysunku, malarstwa, rzeźby, fotografii, wydruków, ilustracji książek, filmów i mediów elektronicznych. Obok płócien, rysunków, kolaży, tkanin można w MoMA obejrzeć zdjęcia artystyczne, filmy i plany budynków, szkice urządzeń, prywatne notatki z podróży. Obok monumentalnych rzeźb i instalacji artystycznych zobaczymy w nim makiety budynków, meble, oświetlenie, szkło, ceramikę, samochody, urządzenia gospodarstwa domowego. Eksponowane w Muzeum prace pochodzą z jego własnych zbiorów, często są też wypożyczane z różnych miejsc i zakątków świata w ramach licznie organizowanych indywidualnych i tematycznych wystaw czasowych. W dalszym ciągu MoMA realizuje manifest swoich założycielek. Jest otwarte na różne oblicza sztuki, na jej wszechstronny i wielonarodowościowy charakter, na to co nowe i trudne w odbiorze, często kontrowersyjne. Na zwiedzanie najlepiej przeznaczyć minimum dwa dni. Bilet wstępu kosztuje od 12 do 20 dolarów i jest jednym z najdroższych biletów do muzeum na świecie. Mimo to sale MoMA przemierza ok. 3 miliony zwiedzających rocznie. Nie sposób wymienić wszystkich eksponatów dzięki, którym Muzeum wymieniane jest jako jedno z najbardziej prestiżowych na świecie. Gromadzona latami ekspozycja zawiera znaczące w historii sztuki dzieła najznakomitszych jej przedstawicieli: Vincenta Van Gogha (Starry Night), Jose Sancheza (Love Again), Henri Rousseau (Śpiąca Cyganka) Pablo Picassa (Panny z Avignonu), Salvatora Dalego (Trwałość Pamięci), Pieta Mondriana (Brodway Boogie-Woogie), Alberta Gleizesa (Portret Igora Strawińskiego, 1914), Andy’ego Warhola (Campbell Soup Cans), Poula Gaugina (Seed z Areoi), Claudea Moneta (Tryptyk Lilie wodne), prace: Marca Chagalla, Henriego Matisa, Jacksona Pollocka, Fridy Kahlo, Francisa Bacona, Georges’a Braque’a, Marcela Duchamp, Edwarda Hoppera, Paula Klee, Joan Miro, Augsta Rodina, Marka Rothko, Alberto Giacomettiego i setki innych. W nowojorskim muzeum odnajdziemy też polskie akcenty. W jego zbiorach znajdują się plakaty filmowe Henryka Tomaszewskiego, Jana Lenicy, Franciszka Starowieyskiego, Jana Młodożeńca, Wojciecha Zamecznika, Mieczysława Górawskiego, Andrzeja Pągowskiego, Rafała Olbińskiego, Tomasza Szuleckiego, Jana Sawki, Jerzego Czerniawskiego, Macieja Urbańca czy głośną litografię „Solidarność” Tomasza Sarneckiego. Poza przybliżaniem dorobku artystycznego całego świata MoMA spełnia też funkcję centrum naukowo-dydaktycznego. Jego biblioteki i archiwa kryją nieprzebrane ilości materiałów źródłowych w postaci ponad trzystu tysięcy książek i czasopism, jak również ok. siedemdziesiąt tysięcy fiszek z informacjami o artystach. Na terenie Muzeum działa sklep MoMA Store oraz restauracja, prowadzona przez pochodzącego z Alzacji kucharza Gabriela Kreuthera.

Umieszczenie dzieła lub przedmiotu w zbiorach nowojorskiego Muzeum Sztuki Współczesnej jest nobilitacją. Dla firm to jedno z najwyższych możliwych wyróżnień, na miarę filmowego Oscara. Dla projektantów uhonorowanie ich talentu, kreatywności i zmysłu artystycznego. Poniżej prezentujemy listę firm z naszej oferty, których produkty współtworzą kolekcję MoMA:

Artemide: IN-EI Mendori, IN-EI Mogura proj. Issey Miyake; Giuone Floor Lamp, Eclisse Table Lamp proj. Vico Magistretti; Nesso Table Lamp proj. Giancarlo Mattioli; Tizio Table Lamp proj. Richard Sapper; Pipe proj. Herzog & de Meuron.

Ingo Maurer: My New Flame proj. Moritz Waldenmeyer; Jetz Lamp proj. Axel Schmid; Lucellino, Bulb, Los Minimalos Dos Table Lamp, Porca Miseria! Chandelier proj. Ingo Maurer.

Magis: 360° Chair, 360° Stool Konstantin Grcic; Nic Chair proj. Werner Aisslinger.

Gubi: Gubi Chair proj. Komplot Design.

Palluco: Rainy Day Lamp proj. Kazuhiro Yamanak.

Foscarini: Bague Table Lamp proj. Patricia Urquiola Eliana Gerotto.

Moroso: Fjord Armachair and Foot Stool proj. Patricia Urquiola.

Flos: Luxmaster F proj. Jasper Morrison; May Day proj. Konstantin Grcic; Miss Sissi, Ara proj. Philippe Starck; Snoopy, Toio Flor Lamp, Arco, Luminator, Tacia proj. Achille i Pier Giacomo Castiglioni; Lampadina, Tubino Lamp proj. Achille Castiglioni; Wallpiercing Lights proj. Ron Gilad

Oluce: Atollo Table Lamp proj. Vico Magistretti; Spring Table Lamp, Coupe Floor Lamp, 281 Acrilica Table Lamp proj. Joe Colombo.

Kartell: LCP Chaise Longue proj. Maarten Van Severen; La Marie Chair, Dr. No Chair, Miss Trip Chair proj. Philippe Starck; FPE Chair proj. Ron Arad.

Louis Poulsen: PH Table Lamp, PH Artichoke Lamp proj. Poul Henningsen.

Luceplan: Constazina Table Lamp proj. Paolo Rizzatto; Mix Lamp proj. Alberto Meda, Paolo Rizzatto; On Off Table Lamp proj. Alberto Meda, Franco Raggi, Denis Santachiara.

Vitra: .03 Chair proj. Maarten Van Severen; Louis 20 Chair, W.W. Chair proj. Philippe Starck; Stacking Side Chair proj. Verner Panton.

Fontana Arte: Table with Wheels proj. Gae Aulenti; Daruma Lamps proj. Sergio Asti.

Cassina: Cab Armachair, Sidechair proj. Mario Bellini; Maralunga Armachair proj. Vico Magistretti.